jossanreser.blogg.se

Korea, Japan, Taiwan & Filippinerna

Kategori: Allmänt

Hejsan!

Tiden rusar iväg, som vanligt! Jag säger till mig själv att jag måste blogga oftare, men alltid kommer något i vägen och så dras det ut på tiden ännu en gång… Jaja, nu har jag tagit mig i skinnet och ska försöka sammanfatta allt vad som hänt sen sist :)

Förutom vattenfallen och Hallansan i Korea hann vi också med att se 2 av UNESCOs världsarv:
- Manjanggul lava tube, en av världens längsta lava tunnel.
- Seongsan Ilchulbong Peak, en vulkan. "Seongsan Ilchulbong Peak rose from under the sea in a volcanic eruption over 100,000 years ago. Located on the eastern end of Jejudo Island, there is a huge crater at the top of Seongsan Ilchulbong Peak. The crater is about 600m in diameter and 90m high. With the 99 sharp rocks surrounding the crater, it looks like a gigantic crown." (http://visitkorea.or.kr/enu/SI/SI_EN_3_1_1_1.jsp?cid=264207)

Vi stannade i Korea till den 22 september. Då flög vi vidare till Tokyo och Japan! Hur häftigt som helst! Dock var det inte lika modernt som vi hade trott. Tunnelbanan var gammal och systemet dåligt. Vi hamnade på ett hotell nära flygplatsen (vilket var skönt) men dock var det 2h från centrum…
Det var rätt dåligt väder när vi var där, dimmigt och grått så tyvärr var det ingen idé att åka upp i något torn för att se ut över staden. Istället kollade vi runt i staden och elektronikdistriket var såklart en självklarhet! Palle köpte sig faktiskt en GoPro där :)
Ena dagen var vi på Disneyland. Det var häftigt, men när man varit på Universal Studios i LA har man nog lite för höga förhoppningar på ställen som detta. Det hade att ett paradis om man vatt 10 år :) Men det var absolut värt ett besök!
Och vad måste man mer göra när man är i Tokyo? Jo givetvis, äta sushi! Jag har aldrig varit förtjust i det innan, men jag måste nog säga att det var rätt okej! Vissa till och med gott ;) Det enda som är billigt i Tokyo är sushi. Vi fick 24 bitar för typ 60 spänn!
För övrigt är det ett väldigt dyrt land, iaf jämfört med de andra länderna här omkring. Boende, mat, tunnelbana, allt är dyrt. Det finns inte så jättemycket att göra i Tokyo så ett par tre dagar räcker gott och väl.

Efter Japan flög vi vidare till Taiwan. Allt var väldigt likt Kina (inte så konstigt;) och åter igen blev allt genast billigare. Kollade lite i stan och var på en supermysig nattmarknad!

Sen var det dags att åka vidare mot vår näst sista destination, nämligen mitt favoritland: Filippinerna! Här är planen att chili den sista tiden innan vi åker hem. Vi blev tvungna att övernatta i Manila för att dagen efter flyga vidare till ön Palawan för att sen ta oss till El Nido. Dessvärre lyckades vi missa flyget dit (hur det nu kan vara möjligt! Haha) så bestämde oss för att åka till Boracay istället, där vi befinner oss nu! Jag har varit här en gång innan och vet därför att det är en superromantisk paradisö, och vad passar egentligen bättre?! :) Meen, sist jag och Anton var här var det vindstilla på "denna sidan" av ön och blåsigt på den andra, men nu blåser det massa här istället! Dessutom är det lågvatten nu så stranden är inte lika genuin som innan plus att de satt upp stora väggar för att skilja vattnet och strandens gågata åt, varför har jag ingen aning om! Men visst, det är supermysigt här iaf! Vi bor i en bungalow (100m från havet) och den är huru mysig som helst!!!
Nu ska vi bara sola, bada, mysa, chilia, äta god mat & bara skämma bort oss i 2 veckor! Och så ska vi såklart dyka med :)

Nu är det bara drygt 2,5v kvar tills vi kommer hem, galet ju! Och att det har blivit höst och kallt med, uscha! Får passa på att njuta lite extra de sista veckorna här nu! Ha det så bra där hemma så ses vi snart igen! Jag ska försöka lägga upp massa bilder med så fort internet är på min sida ;) Puss & kramar!

Kommentarer

  • Lasse Jonzon säger:

    Hej Jossan. Jag har följt din resa, men jag hade inte förstått att man kunde "kommentera", tills jag träffade din mamma häromdagen. Hon tipsade mig. Vilken fantastisk resa du/ni gör!!! Hoppas allt går bra. Du skulle ju kunna göra "film /bildspel" och berätta för folk. Vi syns! /Lasse. Ps. hoppas jag gjort rätt och du får min kommentar!!!

    2013-10-01 | 21:20:21

Kommentera inlägget här: