jossanreser.blogg.se

Roatan, Honduras

Kategori:

Elin & Ida var också på besök på Roatan! :)

Surfskola med Paul ;)

Santa Teresa

Feb. 26, 2013

Santa Teresa-San José-Puerto Viejo-Bocas del Toro!

Hejsan! Efter en sista kväll i Santa Teresa med killarna åkte vi i fredags vidare för en övernattning i huvudstaden, innan vi i lördags tog bussen till Puerto Viejo på Costa Ricas östkust. Träffade 3 tyskar på bussen som hängde med oss till det häftigaste hostel jag någonsin varit på, Rocking J's! Emelie & jag delade ett tält uppe på en loge tillsammans med 50 andra tält, hur mysigt som helst! (Det fanns både en madrass och kuddar i).

I söndags hyrde vi cyklar och gav oss iväg på en lång cykeltur med tyskarna. Längs vägen såg vi vilda apor, sengångare och 2 tvättbjörnar! :) Stannade vid olika stränder längs vägen och gick i en nationalpark.

Igår åkte vi över till Panama och Bocas del Toro, där vi befinner oss nu! Tyskarna är också här och en kanadensare som vi plockat på oss, haha ;) kollade runt här igår, lagade käk och tog ett par öl på verandan på kvällen. Det är många trevliga människor här!

Idag har vi inte riktigt bestämt oss vad vi ska göra, antingen ska vi åka båttaxi till någon fin strand eller ska vi kolla upp dykning här :)

Ha det så bra så hörs vi :)

Surfing, vattenfall och bonfire

Kategori: Allmänt

Hej på er! Vi har inte haft så bra internet på hostelet vi bor på så därför har jag inte kunnat skriva på några dagar.

Allt är iaf bra med oss! Vi fick tillbaka våra väskor i fredags så vi kunde ta bussen till Santa Teresa i lördags som bestämt, där vi fortfarande befinner oss tillsammans med Paul och Niclas. Santa Teresa är en liten ”surfby” med millång strand, höga vågor och goa människor. Byn består av en enda grusväg parallellt med stranden som dammar något enormt så fort något fordon kör förbi. Vilket det gör hela tiden. Så man känner sig smutsig så fort man går ut. Totally hopeless! Men själva byn är helt okej. Mysigt ställe. Stranden är inte jättefin och vill man bara sola och bada är detta inte det ultimata stället att vara på, men är man surfare är det ett paradis.

Vi har haft det väldigt bra här under dessa dagar! En av höjdpunktana är när vi gör upp bonfire på stranden i solnedgången, vilket vi nästan gjort varje kväll här. I måndags gjorde vi egna grillspett gjorda av palmblad (eller ja, Paul fixade det;)) och grillade korv i brasan. Hur mysigt som helst! Jag har också lärt mig att surfa! :D Vi har även solat, badat bland alla höga vågor, festat, lagat middagar, chillat och haft det gött. I tisdags var vi i Montezuma och badade bland vattenfall en hel dag, och när vi väl kom dit var det riktigt coolt! Vi klättrade upp och ner för sluttningar och längs bergväggar för att komma upp till ett av vattenfallet, och det var det värsta jag gjort i hela mitt liv! Med endast ett par rep och trädrötter som handtag (och små hål/bergsklippor att sätta fötterna i/på fyllda med lösgrus) skulle vi förhindra att falla handlöst ut för stupet. Hade jag vetat att det skulle vara så hemskt som det var hade jag aldrig gjort det och jag kommer garanterat aldrig göra om det igen.

Imorgon lämnar Emelie och jag Santa Teresa efter 6 dagar för att åka vidare till södra Costa Rica och Puerto Jimenez. Kommer bli tråkigt att åka ifrån Paul, men det är inte så länge kvar tills vi ses igen och ska resa ihop ☺

Hoppas allt är bra med er där hemma! Bilder kommer upp när internet tillåter…

Take care! Josefine

Oturen börjar redan i San José... ;)

Kategori:

Hej! Nu är vi framme i San José, Costa Rica. Själva resan har gått bra, tiden går oftast rätt fort när man väl reser. Däremot står vi här nu, på vårt hotell, utan våra väskor... Det enda vi har är handbagaget och hur mycket har man i det liksom... Anledningen till väskproblemet är i nuläget fortfarande oklart men förmodligen skulle de skickas med nästa flyg, vilket borde vara här nu!, och sen skicka det till vårt hotell. Om inte skulle vi nog få det imorgon. Vi som ska ta en buss imorgon vid kl.6 till Santa Teresa, vilket nu inte är så säkert längre.. Vi kan ju inte åka någonstans utan våra väskor. Så nu får vi hålla alla tummar och tår på att vi får dem ikväll!

Mot nya äventyr i Costa Rica!

Efter 8 fantastiska dagar i Honduras lämnar vi nu Roatan och West End med blandade känslor för att fortsätta vår resa till Costa Rica! Det kommer bli tråkigt att åka härifrån för vi trivs hur bra som helst här men samtidigt ska det bli så himla kul att komma till Costa Rica för vi har massa roliga äventyr vi ska göra där! Vi måste sova en natt i huvudstaden San José för att imon ta en buss till västkusten och Santa Teresa där vi ska möta upp Paul och Niclas :) Vi måste säga hej då till Elin & Ida (för de åker vidare mot Mexico idag) vilket kommer bli tråkigt... Vi har haft jättekul ihop här! Vi kommer sakna er tjejer!!

Igår åkte vi till West Bay hela dagen för att sola och bada. Det var hur fint som helst där! På kvällen beställde vi mat till Elin & Idas balkong och satt där och hade en mysig alla hjärtans dag-middag :) efteråt förfestade vi och gick ut, lite väl sent kanske med tanke på att de redan stängde vid tolv, men vi hade kul ändå! Träffade ett par trevliga local killar vi hängde med innan vi gick hem.

Nu ska vi gå och äta sista frukosten tillsammans innan vi ska ta taxi till flygplatsen. Hoppas allt är bra med er :)

Dykarcert, check! :D

Kategori:

Hejsan! Gissa vad?! Efter 3 intensiva dagar är även lilla Josefine en dykare! :D wiho! Kan härdan efter kalla mig en Open Water Diver och där med dyka utan instruktör, hur coolt är inte det?! :D Jag trodde aldrig jag skulle klara provet (på engelska!) efter att inte läst en enda sida i den 250 sidor tjocka boken... Men det gjorde jag visst! :D glad tjej!

Dagarna på dykarkursen har varit fullspäckade men jättebra! Vi har haft en super instruktör, träffat massa härliga dykare, lärt oss massa nya saker, dykt 4 dyk (ner till 18m), sett massa olika fiskar, sköldpaddor och en muräna! Kvällarna har bestått av att göra instuderingsfrågor (eller ja, Emelie har väl gjort det mesta...) och sen umgåtts med Elin & Ida. De är hur härliga som helst och det är verkligen jättekul att de är här! :)) Så tråkigt att de åker vidare mot Mexico imon och inte kan följa med oss neråt mot Costa Rica, hade vatt så kul att resa vidare med dem!

Nu ska vi gå och bruncha innan vi ska ta en taxibåt till en annan strand. Idag blir det att ta igen all solning som vi missat under dessa dagar. Vi har ju nästan blivit vita nu igen! Och Elin & Ida är ju näst intill svarta så kul att ligga bredvid dem ;) haha. Vi ska även snorkla idag! Sen ikväll blir det fest och fira att vi är dykare :D

Förresten, jag blir jätteglad när ni kommenterar! Men jag vet inte hur man svarar tillbaka?!

Glad alla hjärtans dag mina fina där hemma, och speciellt till en person! :)

Take care! Josefine

Sol, bad, fest och DYKNING!

Kategori:

Hej på er! Nu var det en evighet sen jag skrev här sist, jag får be om ursäkt. Det ska bli skärpning på det!

Livet här borta i Centralamerika är helt fantastiskt! Dagarna är kanon med 29 grader i skuggan och stålande sol. Kvällarna är också varma och sköna och här behövs varken jeans eller kofta för att lilla Josefine inte ska frysa, så det kan ju inte bli bättre!

Vi är i Honduras nu och har varit här sen i torsdags. Roatan, ön vi är på, är fantastiskt fin! Vi bor på det "största" stället men ändå är det väldigt litet och mysigt. Det är rätt dyrt att äta här men vi har hittat våra lokala ställen som har den billigaste och godaste maten. Vi har bara tagit det lugnt sen vi kom hit, solat, badat, träffat människor, relaxat, festat och så. Just living the good life, as usual! ;)

En kompis till mig från Kalmar, Elin, kom hit i söndags med sin kompis Ida och det är hur kul som helst! Tänk att mötas på andra sidan jorden liksom :)

Och gissa vad?! Emelie och jag håller på att ta DYKARCERT!! :D vi började med det igår och gick redan första dagen ner på 12m! En helt underbar känsla! Det känns som man svävar helt tyngdlös samtidigt som man utforskar livet under ytan. Vi fick faktiskt se både sköldpadda och sjögurka förutom massa andra färgglada fiskar! Idag har vi en låång dag framför oss med 2 dyk, genomgång och film, sen blir det hem och plugga... I en engelsk bok. På 250 sidor. Med massa svåra ord. Känns som man är tillbaka i skolbänken och kör läsförståelse på nationella proven. Det är så hemskt ska ni veta, jag som verkligen älskar engelska! Tur jag har Emelie ;) haha.

Nu ska vi stiga upp här (efter att vaknat av "ljuva" stämmor av galna höns som kört sin morgonopera precis utanför vår lilla stuga...) och gå och äta frukost så vi inte dyker på tom mage! Klockan är 7 timmar bakåt här förresten! Ha det så bra så hörs vi snart igen! :)

Feb. 06, 2013

Kategori:

Vi bor i 8-beds dorm här i Miami, och under de 10 min vi träffade en av killarna här hann vi få 3 kramar samt pussar på kinderna. Måste tillägga att han var 200% bög! Han skulle precis ut på gayclub och ställde upp som modell här för att få råd om vilken tröja han skulle ha. Nu skulle du varit här Anton, haha!! ;)

Tillbaka i Miami!

Hej! Nu har vi precis kommit fram till Miami efter fantastiska dagar på Bahamas! :) Det har nästan varit för lugnt där så det var tur vi bara var där i 5 dagar! Men det var lätt värt vartenda krona!

Båtresan gick över förväntat! Vi träffade ett äldre kanadensiskt par igår som gärna ville visa oss deras lägenhet de hyrde där och deras fina utsikt, så vi tänkte sure, why not. Så tog de kort på oss för att visa sina barn och barnbarn och bytte email så vi kunde höra av oss om vi ville bo gratis någon gång i Kanada ;) sen fick vi åksjuktabletter (mot båtresan idag) och kex som färdkost ;) haha så söta! Så vi har inte mått det minsta dåligt idag faktiskt! Kunde kanske bero på att det inte blåste lika mycket heller ;) vi lyckades sova större delen av resan, det var väl pillrets verkan på oss!

Nu stannar vi en natt här i Miami sen imon går resan vidare mot västligare breddgrader, närmare bestämt Honduras :D vi ska till en ö som heter Roatan och stannar där drygt en vecka :) det ska bli riktigt gött!! Resan dit tar sammanlagt 20 timmar så det betyder att vi måste övernatta på en flygplats i Honduras imorgon. Det går säkert bra!

Det funkade att lägga ut lite bilder med, även om det tar 20min varje gång.. Bättre än inget iaf!

Nu ska vi sova här så vi orkar med den långa resan ;) Hoppas ni har det bra!

Bahamas

Feb. 03, 2013

Så himla konstigt det blir ibland när man ska ladda upp bilder! Jag vet inte varför det blir så att man inte kan se dem. Sen vet jag inte hur man tar bort inlägg på appen, så det får se ut som det gör ;) haha. Jag hoppas det är lugnt!

Freeport, Bahamas

Kategori:

Hejsan! Igår anlände vi till Freeport, Bahamas, så nu befinner vi oss med andra ord i Karibien, hur coolt som helst! Här är dock inte den exotiska värme vi hade hoppats på, men idag har det nog legat på 23 grader i skuggan så det är ju ändå helt okej! Igårkväll var det kallare så vi var tvungna att ha både leggings och kofta för att inte frysa... Hu!

Igår var vi med om vår värsta båtresa ever! Båten mellan Miami och Bahamas skulle bara ta 4 timmar och tanken hade inte ens slagit oss att det skulle kunna gunga så mycket att vi blev åksjuka. I vilket fall så gjorde det det. Inte så lite heller. Hela båten vinglade så mycket att stolar flyttade på sig, folk sprang runt som klumpiga elefanter (som druckit lite för mycket inhemsk vodka), Emelies te välte och rann över mig och Emelie ramlade när hon skulle gå. Det blev bara värre och värre så till slut fick vi gå och sätta oss längst ner och så nära mitten som möjligt. Emelie satt och föreställde sig att hon var båten som körde medan jag försökte fokusera blicken på horisonten samtidigt som andra människor runtomkring en efter en spydde... Det var så hemskt och jag tyckte så synd om dem allihop. Personalen sprang runt och delade ut spypåsar och papper. Jag har aldrig varit med om att så många spyr på samma gång. Som tur är så klarade vi oss, men det var också med nöd och näppe!

Hotellet vi hamnade på är bra med 2st 140-sängar, litet kök, eget badrum och badkar! Hotellet har privat strand, diverse aktiviteter och stor och lyxig pool. Här i Freeport finns det inga hostel så vi bokade det billigaste boendet som fanns, 360kr/pers/natt... Det svider i plånboken kan vi lova men vi tänkte det kunde vara värt det för att åka till Bahamas :)

Idag har vi legat på stranden hela dagen! Nu måste vi börja bli lite bruna med ju ;) haha. Nu ska vi duscha och fixa i ordning oss innan vi ska ta en båttaxi till byn!

Take care! Josefine

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E">https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E%3C/a%3E">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E%3C/a%3E">https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E%3C/a%3E">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E%3C/a%3E">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg%3C/a%3E%3C/a%3E%3C/a%3E">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d8e8d9606ee09c56c2576.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/4060736/images/2013/pic_510d9645ddf2b34e40461dd2.jpg" class="image">

Sista natten i Miami, imon går resan vidare! :D

Kategori:

Hejsan! Det är fortfarande svårt att fatta att vi verkligen är i Miami. Miami liksom! Det känns faktiskt inte så speciellt.
Idag har det varit molnigt i stort sätt hela dagen så det är tur vi inte planerade att ligga på stranden. Vi har ju hur lång tid som helst på oss att bli bruna nu så därför tänkte vi ta vara på sista dagen i Miami och kika runt i staden. Det fick ju sådär. Det började med att vi på förmiddagen planerade vart nästa resa bär av (återkommer om det!). Där efter tog vi en timmes bussresa till Aventura shopping mall där vi spenderade liite längre tid än planerat... Tänk er själva 2 tjejer på ett stort shoppingcenter! Haha. Är man i USA är ju Victoria's Secret bara ett måste!! Och ännu mer måste att köpa underkläder därifrån! Vi köpte även lite andra kläder och Emelie köpte faktiskt en iPad också! Så nu kan vi kolla på filmer när vi reser, hihi ;) Var inte hemma med bussen förrän kl.21 så där gick vår sista dag i Miami...!

Imorgon åker vi vidare (efter 3 nätter här) till BAHAMAS! :D Vi bokade en båtresa härifrån till Freeport och den ska bara ta 4 timmar så det är gött! Däremot hämtas vi upp här på hostelet vid kl.5.30! Mindre än 4h tills alarmet ringer och här är vi i full sjå med att packa ;) haha vi är hopplösa!

Förresten, för er som inte vet så är det 6h tillbaka här! ;)

Nu ska vi fortsätta med packningen innan vi ska sova! Emelie har en hel väska att ta tag i ;) haha! Ha det så bra så hörs vi!